وظیفه ما خروج معلولان از انزوا است 
کد خبر: 4185273
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
سیدصولت مرتضوی:

وظیفه ما خروج معلولان از انزوا است 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه خروج معلولان از انزوا وظیفه دولت است، گفت: در تلاشیم تا آزمون اختصاصی به کارگیری جامعه معلولان را برگزار کنیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز، 11 آذر در مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولان در جمع تعدادی از اعضای جامعه معلولان کشور گفت: اکنون که در این محفل انس گرد هم آمده‌ایم تا به راه‌های پیشگیری، درمان و خوداتکایی جامعه هدف بپردازیم، معلولان مظلوم در باریکه غزه زیر غرش‌های هواپیماها و انفجار بمب جان می‌سپارند.

وی ادامه داد: بخش زیادی از معلولیت‌ها به دلیل مسائل ژنتیکی بود که پیشرفت دانش این نوع معلولیت را کاهش داده و بخشی نیز به دلیل حوادث رانندگی است، اما در هر ساعت چند 10 نفر به دلیل جنایت رژیم اشغالگر به معلولان جهان اضافه می‌شود‌، این غم بزرگی است؛ این غم بزرگ را به کدام نهاد بین‌المللی باید در میان گذاشت؟ واقعاً به چه گناهی این مردم را می‌کشند. 

وزیر کار با اشاره به اینکه در آموزه‌های دینی ما توصیه‌های فراوانی به حمایت و توجه به معلولان وجود دارد، گفت: به عنوان مثال امام حسین(ع) فرموده‌اند: غفلت و فراموشی از وضعیت نابینایان، ناشنوایان و معلولان در زمره عهدشکنی است. همچنین تحقیر افراد دارای معلولیت در آموزه‌های دینی ما مورد نکوهش شدید قرار گرفته است، لذا احیای حقوق معلولان از اهداف نظام است. توجه به معلولان و نیازمندان از احکام اصولی و اصل عدالت است. 

مرتضوی افزود: دو تفکر در این خصوص وجود دارد. یک تفکر خادم و مخدومی است که مدیریت باید در خدمت جامعه هدف قرار گیرد و تفکر دیگر ترحم است. امروز جامعه هدف به هیچ وجه پذیرای ترحم نیستند و خواستار احقاق حقوقشان هستند. معلولان نباید در انزوا باشند. وظیفه ما خروج معلولان از انزوا است و شما می‌بینید معلولان در جایگاه‌های مختلف به خوبی می‌درخشند. من چند عنصر را در ورزشکارانمان در میادین دیدم. من عنصرهای توکل به خدا، غیرت و شهامت، خردورزی و عقلانیت و حب‌الوطن را در معلولان دیدم. که باید بستر را بیش از پیش برای معلولان فراهم کنیم. 

وی ادامه داد: دولت سیزدهم به شدت بر این باور است که باید به حقوق معلولان توجه کرد. البته اندک توجهاتی شده اما کافی نیست. تلاش داریم با ایجاد فرصت مناسب و نگاه ویژه اشتغال معلولان را فراهم کنیم. سال قبل اشتغال صد هزار معلول را داشتیم و ۳۶ هزار واحد مسکونی برای جامعه هدف ایجاد شده است و تلاش داریم تامین مسکن بیشتری فراهم‌ شود.

وی ادامه داد: همچنین تاکنون هیچ متقاضی پشت نوبت نمانده است و در طول دو سال گذشته ۵۲۰ هزار معلول از خدمات سازمان بهزیستی استفاده کرده‌اند. ما پیگیریم تا برای اولین بار آزمون اختصاصی به کارگیری جامعه معلولان را برگزار کنیم و مجوز استخدام چهار هزار و ۳۰۰ نفر در دست اجرا است. 

در پایان، وزیر رفاه از خیرین که سرمایه زندگیشان را با معلولان به اشتراک گذاشته‌اند و از ورزشکاران مدال‌آور و دانشمندان برجسته جامعه معلولان تشکر کرد.

انتهای پیام
captcha